označení autoškoly
označení autoškoly

Součástí každé zkoušky z praktické jízdy s výcvikovým vozidlem pro danou skupinu motorových vozidel, tedy samotné „praktické jízdyje vždy i kontrola vozidla před jízdou. Pokud zkušebnímu komisaři samostatně odříkáte (a prakticky ukážete) níže uvedené úkony, tak máte částečně vyhráno. 🙂

Samotná kontrola vozidla před jízdou:

Touto zběžnou kontrolou ověřujeme, zda vozidlo plní technické podmínky pro bezpečný provoz na pozemních komunikacích. Řidič plně právně odpovídá za technický stav vozidla.

Pokud toto nezvládnete, budete hodnocen stupněm NEPROSPĚL  a nebudete mít ani možnost vydat se na jízdu, neboť, jak praví zákon – žadatel o řidičské oprávnění musí při zkoušce z praktické jízdy prokázat znalosti, dovednosti a chování včetně specifických požadavků pro jednotlivé skupiny vozidel. A kontrola vozidla před jízdou je zákonem vyjmenována, jako základní znalost a dovednost (§ 42 odst. 2 pís. a) zák. č. 247/2000 Sb.)

Úkony kontroly vozidla před jízdou zpravidla rozdělujeme do pěti částí:

1/ Vizuální celková kontrola exteriéru vozidla

  • vizuální kontrola, zda vozidlo nebylo během poslední jízdy či při odstavení poškozeno, nebo nebyla ztracena důležitá součást např. stěrače, zrcátka, upevnění a čistota registrační značky (RZ),
  • platnost technické prohlídky (dle nálepky s vyznačením měsíce a roku platnosti na zadní RZ),
  • kontrola doplňkové výbavy – např. střešní nosiče (je-li jimi vozidlo vybaveno),
  • u nákladních automobilů upevnění a zajištění bočnic, plachty, popř. nákladu a povinné údaje vyznačené na vozidle – vzadu údaj o max. rychlosti vozidla, údaj o předepsaném huštění u každého kola a údaj o max. hmotnosti přípojného vozidla vč. napětí propojovací zásuvky

2/ Vizuální kontrola kol a pneumatik

  • vizuální kontrola upevnění kol – u kol  vizuálně kontrolujeme zda jsou dotaženy šrouby, matice, poškození části ráfku i disku (praskliny)
  • vizuální kontrola poškození pneu – poškození běhounu i boku pláště, rovnoměrné sjíždění
  • vizuální kontrola hloubku dezénu (min. 1,0 mm moped, min. 1,6 mm ostatní vozidla; dále pak min. 4 mm zimní pneu u osobních a 6 mm na hnané nápravě u nákladních vozidel, a to v období od od 1. listopadu do 31. března – viz. níže) – nápomocny nám můžou být tzv. TWI body
  • vizuální kontrola přítomnosti cizích předmětů v pneu (popř. mezi pneu u „dvojmontáží“) a přítomnost zapíchnutých cizích těles v dezénu – kovové předměty, kameny, na boku pneumatiky trhliny, proražení, vyboulení
  • kontrola tlaku pneu (postačuje pohledem, popř. dotykem) včetně náhradního kola (je-li jím vozidlo vybaveno). Není-li, kontrolujeme lepící sadu, popř. smlouvu s asistenční službou
  • v období od 1. listopadu do 31. března lze užít vozidlo pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to pokud:
    • se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
    • lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
    • pokud je na silnici umístěna značka ,,Zimní výbava“, tato povinnost platí vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky
  • zda jsou na jedné nápravě vozidla shodné pneumatiky – shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní, dezén zimní, u něhož na bočnici pneumatiky je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS a terénní
  • POZN.: kompletní kolo se skládá z DISKU (středová část s otvory pro upevňovací šrouby), RÁFKU (okrajová část kde dosedá patka pneumatiky) a PNEUMATIKY

3/ Kontrola povinného vnějšího osvětlení a důležitých sdělovačů (kontrolek palubní desky)

  • Při kontrole osvětlení je vhodné zapnout zapalování a nastartovat vozidlo, které zajistíme proti pohybu (parkovací brzda, popř. zakládací klíny)
  • v přední části vozidla kontrolujeme: obrysové svítilny, denní svítilny, potkávací a dálkové světlomety vč. funkce světelné signalizace (světelná houkačka), směrové svítilny, včetně funkce výstražné činnosti, přední mlhové světlomety (je-li jimi vozidlo vybaveno, neboť nejsou povinné)
  • v zadní části vozidla kontrolujeme: koncové svítilny a osvětlení registrační značky, zadní mlhový světlomet, světlomet se zpětným světlem, směrové svítilny vč. funkce výstražné činnosti, brzdové svítilny (odrazem nebo poučený pomocník), červené odrazky netrojúhelníkového tvaru (u přípojných vozidel trojúhelníkové); u nákladních vozidel nad 7,5 t desky zadního značení (pruhované, u přípojných vozidel kategorie O4 vždy, jinak nad 8m délky)
  • na boku vozidla kontrolujeme:  boční obrysové svítilny, popř.  u přípojných vozidel boční oranžové odrazové světla
  • sdělovače: po zapnutí zapalování všechny sdělovače palubních systémů, následně zejména sdělovače ukazatelů směru, dálkových světlometů, zadní mlhové svítilny, ABS (u souprav každé vozidlo), a závady brzd (u nákladních automobilů nízký stav tlaku vzduch v soustavě)
  • ke kontrole sdělovačů lze přidružit i kontrolu ostřikovačů, stěračů, houkačky a u některých vozidel i stěrač a ostřikovač zadního skla – tyto úkony (zejména houkačku) lze zmínit teoreticky, a pokud zkušební komisař bude chtít, řekne si o praktickou ukázku

4/ Vizuální (popř. fyzická) kontrola provozních kapalin a podle možností kontrola stavu pomocných agregátů (napnutí řemenů, upevnění akumulátoru)

  • čistota a těsnost motoru pohledem do motorového prostoru a pod auto
  • množství oleje v motoru – vizuálně na měrce nebo palubním systémem (doplnit stejný motorový olej podle pokynů výrobce vozidla)
  • množství chladící kapaliny v expanzní nádobce, musí být mezi ryskami minimum – maximum (doplnit nemrznoucí kapalinu dle pokynů výrobce vozidla; NIKDY NE U VOZIDLA ZAHŘÁTÉHO PROVOZEM!!! Hrozí nebezpečí opaření)
  • množství brzdové kapaliny; rysky minimum – maximum (doplnit pouze stejný použitý druh podle pokynů výrobce vozidla)
  • množství kapaliny v nádobce ostřikovačů skel / světlometů je-li jimi vozidlo vybaveno – doplnit podle ročního období buď letní nebo zimní směs proti zamrznutí)
  • stav a napnutí klínového, nebo plochého řemene; dle pokynů výrobce vozidla, obvykle lze „promáčknout“ cca 1 – 1,5 cm (pohání alternátor, vodní čerpadlo, kompresor)
  • upevnění a čistota akumulátoru ve vozidle (údržbové doplňovat pouze destilovanou vodu dle pokynů výrobce akumulátoru, bezúdržbové pohledem na zbarvení v kontrolním okénku, je-li jím akumulátor vybaven, jinak kontrola jen zda není poškozen),
  • upevnění kontaktů akumulátoru a jejich čistotu (zda nejsou zoxidovány)

5/ Kontrola povinné výbavy motorového vozidla

  • klíč na matice kol,
  • příruční zvedák (hever),
  • rezervní kolo; rezervní kolo může být nahrazeno:
    • lepící sadou, zde je ale dobré mít i zvedák (hever), nebo
    • smlouvou s asistenční službou, která Vám pneu vymění, nebo
    • musí mít vozidlo opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, tedy jednodušeji řečeno – pokud má vozidlo pneumatiky se zesíleným bočním kordem, tzv. RunFlat pneumatiky + kontrolu tlaku přes řídící jednotku vozidla
  • výstražný trojúhelník (neplatí pro vozidla kategorie L, jednonápravové traktory s přívěsem, motorové vozíky, vozidla o celkové šířce menší než 1 metr)
  • autolékárnička
  • reflexní vesta, mimo vozidla kategorie L, tedy motocykly – zde povinná není, ale zcela jistě ji doporučujeme vozit; POZOR!!! V zahraničí mnohde vyžadována i pro všechny spolujezdce. Reflexní vesta není stanovena jako povinná výbava, nicméně její nutnost ve vozidle je dána zákonem č. 361/2000 Sb., po novelizaci z 1.1.2024 v obci, i mimo obec.
  • u některých nákladních vozidel a autobusů hasící přístroj, zakládací klíny
  • a v neposlední řadě je také dobré zkontrolovat, zda máme osvědčení o registraci vozidla, zelenou kartu a u některých řidičů i lékařské potvrzení
  • no a na motocyklu musíme mít minimálně ochrannou přilbu a chránit si zrak … nicméně doporučujeme chránit si i tělo, ruce a nohy, protože v případě pádu určitě není „jízda“ po asfaltu v kraťasech a triku zrovna to, co chcete zažít 😉

Jen pro „fajnšmekry“ – zkušebního komisaře lze ohromit 🙂 doplněním těchto úkonů:

  • kontrola vozidla v průběhu jízdy (myšleno například při zastávce na čerpací stanici …) – v podstatě stejné jako před jízdou se zvláštním zaměřením na:

– vizuální kontrola stavu kol a pneumatik,  osvětlení, upevnění a přítomnosti registrační značky

– kontrola upevnění a zabezpečení nákladu

– kontrola připojení a stavu přívěsu

  •  úkony kontroly vozidla po ukončení jízdy – v podstatě stejné jako před jízdou se zvláštním zaměřením na:

– vizuální kontrola stavu kol a pneumatik,  osvětlení,  upevnění a přítomnosti registrační značky,

– kontrola těsnosti soustav motoru a brzdového systému

– dotankování a umytí vozidla a řádné zajištění a zabezpečení vozidla (u nákladního, popř. přípojného vozidla zakládacími klíny)


Ještě pro úplnost – postup při výměně kola

  • stojící vozidlo na pozemní komunikaci označíme – zapneme výstražnou činnost směrových světel a umístíme za vozidlo výstražný trojúhelník, vše za použití retroreflexní vesty(!!!); výstražný trojúhelník musí řidič umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem, v obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.
  • vozidlo zajistíme parkovací brzdou a zařadíme první rychlostní stupeň, v kopci založíme opačné kolo na druhé straně klínem nebo vhodným předmětem (kámen, cihla), a to z obou stran
  • vyjmeme náhradní kolo, zvedák a klíč na demontáž kolových šroubů, matic a mírně povolíme šrouby, či matice poškozeného kola
  • umístíme zvedák dle pokynů výrobce vozidla a vozidlo zvedneme, pokud je měkký terén, je nutné dát podložku pod zvedák
  • demontujeme šrouby, či matice a sejmeme poškozené kolo
  • nasadíme nové kolo a lehce dotáhneme
  • spustíme vozidlo na silnici
  • řádně šrouby dotáhneme do kříže
  • vše uklidíme – nezapomeneme na výstražný trojúhelník 🙂
  • po ujetí cca 50 kilometrů překontrolujeme správný tlak v pneumatikách (např. u čerpací stanice) a ještě jednou zkontrolujeme dotažení kola