Součástí každé zkoušky z praktické jízdy s výcvikovým vozidlem pro danou skupinu motorových vozidel, tedy samotné „praktické jízdy“ je vždy i kontrola vozidla před jízdou. Pokud zkušebnímu komisaři samostatně odříkáte (a prakticky ukážete) níže uvedené úkony, tak máte částečně vyhráno. 🙂
Samotná kontrola vozidla před jízdou:
Touto zběžnou kontrolou ověřujeme, zda vozidlo plní technické podmínky pro bezpečný provoz na pozemních komunikacích. Řidič plně právně odpovídá za technický stav vozidla.
Pokud toto nezvládnete, budete hodnocen stupněm NEPROSPĚL a nebudete mít ani možnost vydat se na jízdu, neboť, jak praví zákon – žadatel o řidičské oprávnění musí při zkoušce z praktické jízdy prokázat znalosti, dovednosti a chování včetně specifických požadavků pro jednotlivé skupiny vozidel. A kontrola vozidla před jízdou je zákonem vyjmenována, jako základní znalost a dovednost (§ 42 odst. 2 pís. a) zák. č. 247/2000 Sb.)
Úkony kontroly vozidla před jízdou zpravidla rozdělujeme do pěti částí:
1/ Vizuální celková kontrola exteriéru vozidla
- vizuální kontrola, zda vozidlo nebylo během poslední jízdy či při odstavení poškozeno, nebo nebyla ztracena důležitá součást např. stěrače, zrcátka, upevnění a čistota registrační značky (RZ),
- platnost technické prohlídky (dle nálepky s vyznačením měsíce a roku platnosti na zadní RZ),
- kontrola doplňkové výbavy – např. střešní nosiče (je-li jimi vozidlo vybaveno),
- u nákladních automobilů upevnění a zajištění bočnic, plachty, popř. nákladu a povinné údaje vyznačené na vozidle – vzadu údaj o max. rychlosti vozidla, údaj o předepsaném huštění u každého kola a údaj o max. hmotnosti přípojného vozidla vč. napětí propojovací zásuvky
2/ Vizuální kontrola kol a pneumatik
- vizuální kontrola upevnění kol – u kol vizuálně kontrolujeme zda jsou dotaženy šrouby, matice, poškození části ráfku i disku (praskliny)
- vizuální kontrola poškození pneu – poškození běhounu i boku pláště, rovnoměrné sjíždění
- vizuální kontrola hloubku dezénu (min. 1,0 mm moped, min. 1,6 mm ostatní vozidla; dále pak min. 4 mm zimní pneu u osobních a 6 mm na hnané nápravě u nákladních vozidel, a to v období od od 1. listopadu do 31. března – viz. níže) – nápomocny nám můžou být tzv. TWI body
- vizuální kontrola přítomnosti cizích předmětů v pneu (popř. mezi pneu u „dvojmontáží“) a přítomnost zapíchnutých cizích těles v dezénu – kovové předměty, kameny, na boku pneumatiky trhliny, proražení, vyboulení
- kontrola tlaku pneu (postačuje pohledem, popř. dotykem) včetně náhradního kola (je-li jím vozidlo vybaveno). Není-li, kontrolujeme lepící sadu, popř. smlouvu s asistenční službou
- v období od 1. listopadu do 31. března lze užít vozidlo pouze za podmínky použití zimních pneumatik, a to pokud:
- se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo
- lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.
- pokud je na silnici umístěna značka ,,Zimní výbava“, tato povinnost platí vždy bez ohledu na stav povrchu vozovky
- zda jsou na jedné nápravě vozidla shodné pneumatiky – shodnou pneumatikou se rozumí pneumatika stejného rozměru, konstrukce, druhu dezénu a značky. Druhem dezénu pneumatiky se rozumí dezén letní, dezén zimní, u něhož na bočnici pneumatiky je vyznačeno označení M+S nebo M.S nebo M/S nebo MS a terénní
- POZN.: kompletní kolo se skládá z DISKU (středová část s otvory pro upevňovací šrouby), RÁFKU (okrajová část kde dosedá patka pneumatiky) a PNEUMATIKY
3/ Kontrola povinného vnějšího osvětlení a důležitých sdělovačů (kontrolek palubní desky)
- Při kontrole osvětlení je vhodné zapnout zapalování a nastartovat vozidlo, které zajistíme proti pohybu (parkovací brzda, popř. zakládací klíny)
- v přední části vozidla kontrolujeme: obrysové svítilny, denní svítilny, potkávací a dálkové světlomety vč. funkce světelné signalizace (světelná houkačka), směrové svítilny, včetně funkce výstražné činnosti, přední mlhové světlomety (je-li jimi vozidlo vybaveno, neboť nejsou povinné)
- v zadní části vozidla kontrolujeme: koncové svítilny a osvětlení registrační značky, zadní mlhový světlomet, světlomet se zpětným světlem, směrové svítilny vč. funkce výstražné činnosti, brzdové svítilny (odrazem nebo poučený pomocník), červené odrazky netrojúhelníkového tvaru (u přípojných vozidel trojúhelníkové); u nákladních vozidel nad 7,5 t desky zadního značení (pruhované, u přípojných vozidel kategorie O4 vždy, jinak nad 8m délky)
- na boku vozidla kontrolujeme: boční obrysové svítilny, popř. u přípojných vozidel boční oranžové odrazové světla
- sdělovače: po zapnutí zapalování všechny sdělovače palubních systémů, následně zejména sdělovače ukazatelů směru, dálkových světlometů, zadní mlhové svítilny, ABS (u souprav každé vozidlo), a závady brzd (u nákladních automobilů nízký stav tlaku vzduch v soustavě)
- ke kontrole sdělovačů lze přidružit i kontrolu ostřikovačů, stěračů, houkačky a u některých vozidel i stěrač a ostřikovač zadního skla – tyto úkony (zejména houkačku) lze zmínit teoreticky, a pokud zkušební komisař bude chtít, řekne si o praktickou ukázku
4/ Vizuální (popř. fyzická) kontrola provozních kapalin a podle možností kontrola stavu pomocných agregátů (napnutí řemenů, upevnění akumulátoru)
- čistota a těsnost motoru pohledem do motorového prostoru a pod auto
- množství oleje v motoru – vizuálně na měrce nebo palubním systémem (doplnit stejný motorový olej podle pokynů výrobce vozidla)
- množství chladící kapaliny v expanzní nádobce, musí být mezi ryskami minimum – maximum (doplnit nemrznoucí kapalinu dle pokynů výrobce vozidla; NIKDY NE U VOZIDLA ZAHŘÁTÉHO PROVOZEM!!! Hrozí nebezpečí opaření)
- množství brzdové kapaliny; rysky minimum – maximum (doplnit pouze stejný použitý druh podle pokynů výrobce vozidla)
- množství kapaliny v nádobce ostřikovačů skel / světlometů je-li jimi vozidlo vybaveno – doplnit podle ročního období buď letní nebo zimní směs proti zamrznutí)
- stav a napnutí klínového, nebo plochého řemene; dle pokynů výrobce vozidla, obvykle lze „promáčknout“ cca 1 – 1,5 cm (pohání alternátor, vodní čerpadlo, kompresor)
- upevnění a čistota akumulátoru ve vozidle (údržbové doplňovat pouze destilovanou vodu dle pokynů výrobce akumulátoru, bezúdržbové pohledem na zbarvení v kontrolním okénku, je-li jím akumulátor vybaven, jinak kontrola jen zda není poškozen),
- upevnění kontaktů akumulátoru a jejich čistotu (zda nejsou zoxidovány)
5/ Kontrola povinné výbavy motorového vozidla
- klíč na matice kol,
- příruční zvedák (hever),
- rezervní kolo; rezervní kolo může být nahrazeno:
- lepící sadou, zde je ale dobré mít i zvedák (hever), nebo
- smlouvou s asistenční službou, která Vám pneu vymění, nebo
- musí mít vozidlo opatřena všechna kola pneumatikami zvláštní konstrukce umožňující nouzové dojetí po defektu s indikací defektu v kterékoliv z pneumatik, tedy jednodušeji řečeno – pokud má vozidlo pneumatiky se zesíleným bočním kordem, tzv. RunFlat pneumatiky + kontrolu tlaku přes řídící jednotku vozidla
- výstražný trojúhelník (neplatí pro vozidla kategorie L, jednonápravové traktory s přívěsem, motorové vozíky, vozidla o celkové šířce menší než 1 metr)
- autolékárnička
- reflexní vesta, mimo vozidla kategorie L, tedy motocykly – zde povinná není, ale zcela jistě ji doporučujeme vozit; POZOR!!! V zahraničí mnohde vyžadována i pro všechny spolujezdce. Reflexní vesta není stanovena jako povinná výbava, nicméně její nutnost ve vozidle je dána zákonem č. 361/2000 Sb., po novelizaci z 1.1.2024 v obci, i mimo obec.
- u některých nákladních vozidel a autobusů hasící přístroj, zakládací klíny
- a v neposlední řadě je také dobré zkontrolovat, zda máme osvědčení o registraci vozidla, zelenou kartu a u některých řidičů i lékařské potvrzení
- no a na motocyklu musíme mít minimálně ochrannou přilbu a chránit si zrak … nicméně doporučujeme chránit si i tělo, ruce a nohy, protože v případě pádu určitě není „jízda“ po asfaltu v kraťasech a triku zrovna to, co chcete zažít 😉
Jen pro „fajnšmekry“ – zkušebního komisaře lze ohromit 🙂 doplněním těchto úkonů:
- kontrola vozidla v průběhu jízdy (myšleno například při zastávce na čerpací stanici …) – v podstatě stejné jako před jízdou se zvláštním zaměřením na:
– vizuální kontrola stavu kol a pneumatik, osvětlení, upevnění a přítomnosti registrační značky
– kontrola upevnění a zabezpečení nákladu
– kontrola připojení a stavu přívěsu
- úkony kontroly vozidla po ukončení jízdy – v podstatě stejné jako před jízdou se zvláštním zaměřením na:
– vizuální kontrola stavu kol a pneumatik, osvětlení, upevnění a přítomnosti registrační značky,
– kontrola těsnosti soustav motoru a brzdového systému
– dotankování a umytí vozidla a řádné zajištění a zabezpečení vozidla (u nákladního, popř. přípojného vozidla zakládacími klíny)
Ještě pro úplnost – postup při výměně kola
- stojící vozidlo na pozemní komunikaci označíme – zapneme výstražnou činnost směrových světel a umístíme za vozidlo výstražný trojúhelník, vše za použití retroreflexní vesty(!!!); výstražný trojúhelník musí řidič umístit na okraj vozovky tak, aby byl pro přijíždějící řidiče včas a zřetelně viditelný, a to ve vzdálenosti nejméně 50 m, na dálnici nejméně 100 m za vozidlem, v obci může být tato vzdálenost, vyžadují-li to okolnosti, kratší.
- vozidlo zajistíme parkovací brzdou a zařadíme první rychlostní stupeň, v kopci založíme opačné kolo na druhé straně klínem nebo vhodným předmětem (kámen, cihla), a to z obou stran
- vyjmeme náhradní kolo, zvedák a klíč na demontáž kolových šroubů, matic a mírně povolíme šrouby, či matice poškozeného kola
- umístíme zvedák dle pokynů výrobce vozidla a vozidlo zvedneme, pokud je měkký terén, je nutné dát podložku pod zvedák
- demontujeme šrouby, či matice a sejmeme poškozené kolo
- nasadíme nové kolo a lehce dotáhneme
- spustíme vozidlo na silnici
- řádně šrouby dotáhneme do kříže
- vše uklidíme – nezapomeneme na výstražný trojúhelník 🙂
- po ujetí cca 50 kilometrů překontrolujeme správný tlak v pneumatikách (např. u čerpací stanice) a ještě jednou zkontrolujeme dotažení kola